Stockholm, tänkt som klassresa

20:42:00 2013-11-26 Allmänt 0 Kommentar/er
Förra tisdagen drog Sofia och jag till Stockholm; en resa som var tänkt som klassresa. 10 av 17 studeranden från klassen kom med på resan och alla tog sig dit på olika dagar och på olika sätt. I alla fall så flög Soffan och jag från Vasa till Stockholm på tisdag eftermiddag.

Vi inkvarterade oss i en lägenhet som vi hade fått tillåtelse att bo i under vår vistelse i huvudstaden. Vi drog sen ut på stan för att söka reda på en bar med en tv som visade Sverige-Portugal matchen, dock var vi lite sent ute så vi hamnde på T.G.I Fridays på en drink.
 
Onsdagmorgon och det blev en snabb frukost innan vi tog oss in till stan för att möta upp Bella, som vi inte sett sen vi slutade EFÖ i maj. Vi lunchade vid Bellman's och höll till på stan hela dagen och kom oss till Gamla stan där Soffan hittade sin favorit bokhandel, Sci-fi Bokhandeln. Vi tittade på Mårten Trotzig gränden, Stockholms smalaste gränd, som Steph samt Bella berättade om. Fikade och fann Wi-fi vid Espresso House och testade på Tomtelatte.

När kvällen nalkades drog vi till lägenheten på Gärdet och samtalade.
För oss som drog till Stockholm var det skoldag på torsdag. Vi hade en del utställningar på schemat. Det började med Fotografiska där dom hade tre utställare.
 

Efteråt vandrade vi till Moderna muséet på Skeppsholmen, i duggregnet. Dit rök 100kr i onödan. Jag tilltalades inte alls. Det enda som tilltalade mig var lunchen som vi tog tag i där; laxtatar sallad.
Då Soffan skulle dra hem på torsdagkväll förflyttade jag mig från Gärdet till Älvsjö och inkvarterade mig på Connect Hotel för en natt. Jag gjorde mig klar för kvällen för att dra ut på middag till Hornstull till Debaser Calezico där vi med klassen skulle äta middag. Det blev en hel del klurigheter med att hitta dit, från pendeltåg till tunnelbana. Tacka vet jag iPhone Kartor och GPSn Steph som jag hade på avstånd i ett 30 minuters samtal.
Förstås hade jag velat delta i Fotomässan som skulle äga rum från fredag till söndag, men förstås missade jag mig med bokningen av flygbiljetten så jag var tvungen att va på Arlanda vid 12-tiden. Istället fick jag se på då en massa andra ungdomar och människor sprang på Älvsjö stationen för att ta sig dit till Fotomässan.

Nåjaa, väl vid Arlanda så köpte jag en bok och avnjöt en rejäl räksmörgås och en latte, innan jag boardade flyget hem till Finland. Jag kan säga er att det inte var så bra att komma till Finland med vårskor, det var lite slippery...

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

URL/Blogg:



Trackback