VBL eftersläntare

18:40:23 2014-08-23 Allmänt 1 Kommentar/er
Alla de reportage jag fotograferade hann inte komma på nätet eller i tidningen innan min tid var över. Men nu hittade jag åtminstone tre stycken som hade kommit på webben i slutet av veckan. Fotona till höger och vänster så var mina sista fotouppdrag i tisdags. En musiker (höger) som hade gjort sin morfarsmors dikter till visor. Tack och lov att det var uppehåll, för det var nog nära att regnet skulle vara påväg. Musikern (vänster) hade gjort en folkmusikbok som skulle införas i lågstadier. Hon drog några trudeluttar med fjärdeklassare och visade några ackord på gitarr.
 
Om jag inte nämnt det tidigare i VBL-inläggen så är min slutrapport att jag skulle kunna tänka mig pressfotograf som deltid. Frilansa lite nu som då. Man får träffa alla möjliga människor och får höra och uppleva ett och annat. Väldigt varierat. Fast i längden tror jag det skulle bli lite "långtråkigt"; att bara fotografera pressfoton och det går i perioder då det är mycket jobb och ibland kan man sitta vid datorn och inte göra något i timmar.
 
Å andra sidan var två veckor lite kort, det skulle ha kunnat vara tre eller fyra veckor. Men nu är det testat och jag har fått en annan syn på yrket. Förhoppningsvis behöver dom någon inhoppare i september då jag ännu befinner mig i Vasa på min andra praktikplats, EFÖ, f.d. "mellanårs-skola". På måndag börjas det igen.

Kommentarer
Maria Linnea - Finlandssvensk fotograf som drömmer om att resa jorden runt med min älskade

Vad tycker du om utbildningen du går? :) Hade tänkt att jag skulle gå den men sen blev det gymnasiet och är nu inställd på barnmorska :)

Svar: Inte för att överdriva men jag tycker den är super! Man har stor frihet och man utmanas och får testa på allt möjligt. Studieresor och ev. utlandsresor, utbyte, fixa utställningar, härliga nya utrymmen, ett studieliv som utvecklas i Jeppis med en växande studerandeförening.
Till exempel nu under andra året så har vi ett samarbete med Finlands kulturinstitut som har olika projekt runtom i Europa, som vi sen alla individuellt ska åka och fotografera (projektet varierar beroende på vilken stad man åker till). Flyg och boende sponsras. En klasskompis var till Rom 2v i augusti, och så är det några som är påväg till St. Petersburg, Bryssel, Norge och Estland nu på hösten. Sen resten åker under vårterminen.

SÅ ifall du är intresserad av fotografi så ska du fundera på saken och ta chansen och söka! :)
Sarah Ek


18:40:23 2014-08-23
http://majkki.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

URL/Blogg:



Trackback