Förlorad och funnen tid

21:50:00 2013-06-29 Allmänt 0 Kommentar/er
Jag drog ju som sagt till Vasa i torsdags och var hos Bigsis' en stund innan jag körde till Sund-residence på plättar. Oj guu' va de va skönt att återse Sweet Sääsi efter att vi inte sett varandra på en och en halv vecka. De e alldeles för länge! Vi skrattade som aldrig förr vid köksbordet, så en och annan glädjetår föll, hoho.

Mot kvällskvisten så åkte vi till skären once again - obliga tors-fre Skäriräkäkännis with S 'n' S. Där körde vi vårt race och fredagen kom fortare än tänkt, men vårt roliga slutade inte där!

Fredagen tillbringade jag på Bigsis' soffa och tog det lugnt. Kvällen kom igen och jag körde till Sääsis för hon skulle fräscha upp rufset på mitt huvud. Vi tyckte att kvällen va ung och vi var tvungna att hitta på något - varför inte göra ett Ollis-besök efter en tids paus! Lite qualitytime hos Bigsis' med mycket skratt samt lek med Saikkis. Han fick många kompisar!

Husbandet på Ollis, en massa okända ansikten och där var vi, originalen, som Sääsi så fint uttryckte det! Bröderna Myllymäki hängde med på ett hörn också och mot slutet så fann vi några bekanta ansikten och kvällen blev riktigt bra!

Idag så var det tidig väckning, fast det var utekväll igår.
Sääsi skulle va funktionär på Streetrace i K-näs så hon satt på med M och mig dit. Dagen har spenderats där och väntat ut motorcyklar, bilar och tricks av Dabba. Om jag ska vara helt ärlig, så var det lite dåligt upplagt tidsmässigt. Dom var två timmar försenade med "programmet" och långa intervaller mellan fordonen, men sex timmar var saldot och vi stod oss igenom det!

Vi åkte tillbaka till stan vid fem tiden och jag hann bara hämta bilen från Bigsis' så var jag vid Sääsis igen. Jag ställde upp och skjutsade henne till K-näs på Pubkväll. Jag hade väldigt gärna stannat, om jag inte hade varit fastbesluten om att åka hem och hämta mera grejer till nästa veckas boende i Vasa + lite småslö efter gårdagens krogbesök.

What happens next... Ta de lugnt och sen chaffis till behövande...? Jag skulle väldigt gärna åka tillbaka till Vasa redan ikväll, tycker att jag har gjort mitt här nu i norr.

Studieplatser

19:57:00 2013-06-26 Allmänt 0 Kommentar/er
Två och en halv säkrade studieplatser till hösten, men väntar fortfarande på den andra halvan, som borde komma i slutet av den här veckan. Det kluriga med det hela är att VNF vill att jag skulle bekräfta igår och Vasa yrkes vill ha brevet den 27:e, imorgon.

VNF bryr jag mig inte så mycket om, men problemet med Vasa yrkes är att jag måste bekräfta före den 27:e och Novia lär jag höra från efter det datumet. Skit system. Dock borde jag ringa till studiebyrån och fråga om jag kan skjuta upp mitt beslut tills jag får höra från Novia. Jag har ingen lust med att skicka in något som möjligen kan va onödigt i slutändan.

Nostalgi kväll

23:49:00 2013-06-25 Allmänt 0 Kommentar/er
Jag känner mig en aningen nostalgisk denna kväll. Jag har tittat genom gamla bilder, album, Årsboken 2011 och alla dessa "lappar", som jag inte minns va dom heter nå mera, som man skickade på skoldiscon i lågstadiet. Första kärleken glömmer man inte i första taget, även om detta var i lågstadiet. Man har inte hjärta att slänga bort såna lappar. Lågstadietiden var så simpel och enkel...

Acropolis of Lindos

16:21:20 2013-06-24 Rhodos 2013 0 Kommentar/er

Day 8 - D-day

13:48:00 2013-06-24 Rhodos 2013 0 Kommentar/er
Godmorgon arton timmar! Vi steg upp lite före åtta igår och hade bestämt att vi bara skulle klä på oss och valsa ner till frukosten - och sen göra oss i ordning, tills bussen skulle hämta upp oss 09:30.

Om jag inte hade sms:at till Tjäreborg om deras miss med busstider i Tjäreborg-mappen vid hotellet så skulle vi inte ha suttit på 09:30-bussen. Dom brukar alltid lägga upp, cirka två dagar före hemresan, en tid då bussen kommer och hämtar upp en till flygplatsen. - Men nehej, inte detta år! Och när man väl skickar och frågar på svenska så får man svar på finska. Kunde dom inte ha svarat på engelska eller nått i såna fall (!?) Grr...
Åtminstone kom vi oss till flygplatsen och fick stå där och köa en stund till check-in då både Helsingfors och Borlänge/Falun hade samma köer. Suck.

Jag kopplade av i massagestolen efter security control och innan fyra timmars sittande några kilometer uppe i luften. Väl då vi landade så hade vi då sex timmar dötid på Hesingfors flygplats. Vi fick runt med vårt bagage från Terminal 1 till Terminal 2 ett par gånger, bänkade oss några gånger och underhöll oss med Awkward.

Vi försökte också boka om oss till ett tidigare flyg som gick 20:50 till Vasa, men så bra tyckte inte den finska bitterfittan att vi skulle få ha det. Så då gick vi ner till service floor och försökte finna det där enda matstället på check-in sidan, en pizzeria. Uuuh, min mage var i uppror både före vi åt och efter.
Tiden gick förvånansvärt fort ändå, så mitt i allt så var klockan 22:00 och vi fick checka in och komma över till "the other side". Förstås var ju inget öppet och när vi gick i tax free och jag skulle köpa salta pingviner så fick jag inte! Om jag uppfattade den finska kärringen rätt så fick jag inte göra något köp för att den där tax freen var bara för utrikesflyg... Alltså hur dumt är inte de?! Och så sa hon att jag skulle gå till den andra... Hmm, jovisst, den som var stängd alltså...

Efteråt satt vi och chillade vid cafeterian. Jag bloggade och Johannes tumblade. Klockan närmade sig 23:35 och vi fick boarda flyget som avgick lite över tolvslaget. Vi var framme i Vasa ganska exakt klockan ett och då var det bara att styra kosan hemåt.

Day 7 - Day after yesterday

23:59:00 2013-06-22 Rhodos 2013 0 Kommentar/er
Mmm... Dagen efter fick man ett och annat att höra om gårdagens bravader. Före lunchen/brunchen, under lunchen och efteråt - många gånger. Vi, Johannes, Fli och jag, chillade en lång stund på hotellet innan vi drog oss ut på stan för att vi blev hungriga och kände för något fett: DONKEN!

Vi hade en rolig stund på McDonalds, men många "hoho" skratt som de övriga kunderna fick ha nöje av och skratten fortsatte på gatan och vidare till busstationen där Fli skulle dra vidare till sitt Rhodos-hem.
En sista stadsrunda och sista minuten shopping i gamla stan och centrum. Det blev lite mera promenerande än planerat sådär dagen efter, men det gick helt bra ändå. Efter en ganska lång men kort dag så klingade hotellet, sängen och mat fint igen! Packning och bara chillande fanns på kvällsschemat.

Day 6 - Midsummer

23:59:00 2013-06-21 Rhodos 2013 0 Kommentar/er
En trevlig 2013-midsommar, som började med att dagen spenderades hela stunden på beachen, och mot kvällen så chillade vi och ställde oss för kvällen.

Egentligen hade vi biljetter till en Midsommar fest som Grabbarna Grus ordnade vid en mega nattklubb, Paradiso Beach Club, men vi var inte riktigt på hugget så vi skippade det på dagen.

Mot midnatt drog vi ut och mötte upp med Fli, som är på Rhodos och jobbar i sommar. Lite fusk faktiskt, men åtminstone fick vi va på Rhodos i en vecka den här sommaren. Jag kan säga att det blev en crazy kväll på Orfanidou Street... Det sägs de i alla fall... ;)

Day 5 - Lindos Trip

23:59:00 2013-06-20 Rhodos 2013 0 Kommentar/er
Klockan 13 tog vi bussen söderut till Lindos, som ligger 50km på sydost kusten från Rhodos stan. Det tog lite mera än en timme och bussen hade inte det bästa AC systemet, men det gick bra ändå. När vi kom dit så slog värmen verkligen emot!

Vi promenerade nerför en brant väg in till stan och benmusklerna fick jobba. Sedan gick vi genom pittoreska gränder, som bestod av små butiker och restauranger. Riktigt mysigt. Och en "åsnestation". Söta.
Det här var bara början... Vi följde "Acropolis"-pilarna och x antal trappor och sluttande vägar för att komma upp dit. Svetten rann, solen stekte och vi hoppades på att det skulle komma till ett slut - det gjorde det.

Bara för att så skulle man ha behövt ta åsnetaxin ner och sen upp, men nähä...
Väl uppe så var inträdet sex euro och då var det bara att börja sightsee:a. Gå uppför flera trappor och låta solen gassa på, jeez va svetten rann... Äckligt. Man tyckte att det skulle blåsa på acropolis, men icke sa nicke.
Då vi hade kommit ner på jorden igen så nalkades mat, i och med att vi missade frukosten och inte hann med lunchen så var vi en aningen hungriga. Då tog vi första bästa och snabbt in med en kall öl och sparkling water. Beef Burger fanns på min tallrik, och sötkissen Eve fick kanske 1/3 del i slutändan. Hihi.
Sötkissen Eve visste till vilket bord hon skulle komma. Hon hämtade mat till sina kattungar uppe på taket. Sweet.

Då vi kom tillbaka till Rhodos stan så fikade vi på Starbucks, Cool lime och en cookie till mig. Slut kommentar: Nu har man fått se Lindos och dess acropolis och det var riktigt fint där!

Ni kommer få se bilder från Lindos i ett skilt inlägg senare!

Day 4 - Greco

23:59:00 2013-06-19 Rhodos 2013 0 Kommentar/er
Sovmorgon med lunch som efterfölje. Lite hotellhäng innan vi valsade ner till beachen. Vi tänkte att vi skulle catcha eftermiddagssolen då det är lite mera vind, och det var det indeed. Vi njöt mellan 14 och 17 då det blev allt för blåsigt.
Vi fräshade upp oss och tog oss in till centrum där vi lämnade på en restaurang, Greco, och åt gott gott. Servitören var rätt så glad i oss och fattade verkligen tycke för oss.

Efter middagen sökte vi oss till en shop som sålde Jack Daniels-toppar, en sån skulle jag ha! Och så blev det lite annat smått och gott i kassarna. Bl.a. ett Spanien-skal till iPhonen, och ett armband.
Förrätt - en "liten" sallad och vitlöksbröd. Vi blev ju bara mätta på förrätten.
Huvudrätt - chicken fillet with pepper sauce
Dessert - Irish Coffee. Första för den här resan. Förra året så beställde jag en sådan efter varje middag.
Den grekiska killen har vi gått förbi några gånger. Texten på statyn är på grekiska, så vi får helt enkelt gissa oss fram att han är någon filosof. Jag tyckte att han förtjänade att va modell för en dag!

Mmm, så var det ju det här med peilikuva med min nya JD-topp. Jag har konstaterat det en gång på Facebook och jag gör det här med - Vissa köper JD-topparna för att de är snygga, men jag köpte min för att jag tycker den är snygg och för att jag dricker whiskey.

By the way, är det konstigt att man köper ett ESP-skal när man är på Rhodos? - Just wondering... hehe.

Day 3 - Something cool...

11:20:00 2013-06-19 Rhodos 2013 0 Kommentar/er
Vi hade en längre sovmorgon, som räckte till närmare lunchtid. Efter lunchen så tog vi oss till beachen once again, vi ämnade inte stanna länge med tanke på att jag hade bränt mig.

Väl på stranden så kom två svenska tjejer fram och erbjöd oss biljetter till midsommarfesten på fredag, som Grabbarna Grus ordnar på en mega stor nattklubb, Paradiso Beach Club. Dom kunde verkligen sälja stället och upplevelsen; Mat, fest, volleyboll, mingel, lekar, allt möjligt mellan klockan 13 - 18 på fredag.
På eftermiddagen tog vi det lugnt och fräschade upp oss innan vi gick till gamla stan för att titta runt lite. Vi hade siktet på en bankomat, men det blev många konstiga gränder innan vi fann en - då nalkades mat.
Spicy Chicken fillet with Mexican sauce fanns på min tallrik. Jag kan inte säga att den var sådär jätte spicy, men helt ätbart var det i alla fall. Efter att vi hade ätit så gick vi tillbaka till hotellet och tog det lugnt innan natten nalkades.

Day 2 - The Beach

23:59:00 2013-06-17 Rhodos 2013 0 Kommentar/er
Besvikelsen som uppstår när dom inte kommer och fixar toan klockan åtta på morgonen, som dom sa att dom skulle göra. Vi steg upp helt i onödan, men hann ändå powernappa några minuter innan vi på riktigt steg upp och valsade ner till frukost.

Efter frukosten var det på med solkrämen och strandväskan med och ta riktning mot beachen. Innan vi ens hade lagt oss kom ett par asiater och erbjöd massage. Flera gånger hände det här när vi låg och solade. Även två jamaikaner, som verkade känna oss från förra året, kom och erbjöd oss några reggae-armband. Snygga var dom så det blev två till mig.
Johannes tog sig ett dopp, och jag erkänner att jag inte vågade.
Jag tyckte det var kallt så jag nöjde mig med att bara stå med vaderna i vattnet.
Kvällsshopping på schemat. Johannes shoppade loss för fullt vid Zara och jag stod över i och med att det var lite pengabrist at the moment, så vi tar det på nytt en annan kväll! Stadsrundan avrundades vid Starbucks. Jag beställde Caramel Macchiato, men jag är inte helt säker på att jag fick rätt... haha.

P.S. Jag glömde nämna att jag fick en buttbränna. Ganska rejält, så lite sjuk rumpa har jag för tillfället! Ha en bra dag idag!

Day 1 - Manousos

13:10:00 2013-06-17 Rhodos 2013 0 Kommentar/er
Tidig uppstigning, dåligt med sömn och tidig frukost vid Cumulus Airport Hotel. Vi hoppade på bussen och kom oss till flygplatsen strax före fem-tiden. Strosade runt i tax free och bordade Rhodos flyget klockan sju och då bar det av!
På flygplatsen fick vi vänta riktigt länge på bagaget för det var bara två band i rullning. Så på Helsingfors-bandet var det även Stockholm och Amsterdam. Sist och slutligen kom vi oss till hotellet vid 12-tiden, allt var helt bra - lite mindre rum än förra årets Poseidoinia, men annars bra. Hittills. In på dagen efter att vi hade ätit så gick vi upp till rummet igen, uträttade behov och upptäckte att toan inte fungerade. It didin't flush, och by the way så får man inte spola ner wc-papret (!)

Med toaletten i tanken gick vi in till centrum för att kolla eventuella butiker och Johannes blev i extas då han fann Zara och Starbucks. Då blev jag också lite excited, men inte i samma grad. Vi köpte varsin grande Latte och något gott till innan vi fortsatte färden och kom småningom tillbaka till hotellet.
Powernap var nästa på schemat, som sedan följdes av uppfräschning innan vi skulle åka till gamla goa Ixia och besöka restaurangen da Romeo - där vi har våran inkastarvän Pit och den övriga trevliga personalen.
Väl då taxin anlände till Ixia så gick vi förbi en annan favorit restaurang, Jason Inn, och där kände också inkastaren igen oss och bjöd in oss på något gott senare.
Framför mig på bordet vid da Romeo serverades bruschetta till förrätt, Fajita med rött vin till huvudrätt och en enkel glassportion till dessert.

Jason Inn serverade förfriskning, Mojito och deras smakliga "on the house"-drink. Men jag måste säga att jag mådde absolut inge bra efter den rejäla middagen vid da Romeo. Min mage fick en chock och var i uppror i flera timmar, så det var nätt och jämt att jag ville gå ut till Orfanidou Street efteråt.

När vi kom tillbaka till hotellet så vilade jag en stund och hoppades att magen skulle lugna ner sig, och det gjorde den efter en stund och efter att jag hade bytt byxor.

Jag är glad att vi gick ut för vi träffade på tre härliga norrmän och två svenskor, som erbjöd oss att sätta oss vid deras bord. Sjukt trevliga, så vi satte oss med dem och chit-chattade en bra stund innan vi drog oss tillbaka.

Resans första stopp...

22:08:00 2013-06-15 Rhodos 2013 0 Kommentar/er
Resan började i Vasa med en väldig folkmassa vid VAA flygplats, eller så inte. Vi lyfte och vi gick ner i ett stenkast i Helsingfors. Vi tog den första "fria bussen" till Cumulus Airport Hotel.
Efter att vi hade checkat in så var vi hungriga så varför inte googla närmsta matkedja; Hesburger, som stängde redan klockan 18. Vilket resulterade i att vi åt vid hotellets restaurang HuviRetki. Dyrt men otroligt gott! Vitlökskyckling med smak av mycket vitlök stod på min nota och så delade vi efterrätten som var chokladfondant.

Nu är det sängdags med uppstigning 03:30, frukost 04:00 och 04:30 siktar vi på flygplatsen igen!

Fast & Furious 6

12:34:37 2013-06-15 Film & Serier 0 Kommentar/er

För några veckor sen så var jag och M på bio. Vi valde att se den nyaste Fast and Furious 6 filmen, och vad kan jag säga. - Jag hade inga tvivel om att den skulle bli en besvikelse. Skådespelarna är bland de bästa, humor, action och allt i ett. Jag blev bara glad att Michelle Rodriguez var en del av castet.

En klar femma och en rekommendation till dom som sett de övriga Fast and Furious-filmerna, samt gillar action eller helt enkelt har någon skådespelare med i filmen. Jag kan knappt vänta tills den sjunde filmen har premiär!

Obliga. villadagar

11:15:14 2013-06-15 Allmänt 0 Kommentar/er
Obliga. cambild lånad av Sääsi, hon får tillbaka den sen.

Två härliga och hårda villadagar med Sweet Sääsi. Dom här vanliga torsdag - fredag dagarna, ni vet. Stormig och regnig torsdag, och en stormig och solig fredag. En snabb fotosession hann vi med i torsdags också, kanske 10 minuter och sen var det bara att springa in till lilla stugan igen! Ack så roligt vi hade!

Sääsi min vän, det blir inga obliga. torsdag/fredag villadagar nästa vecka för då befinner jag mig några kilometer söderut. Fast vi kör på nytt följande vecka! ;o)

"You can't have a rainbow - without a little rain."

20:48:00 2013-06-13 FOTO - Porträtt 0 Kommentar/er
Modell: Sandra | Hår&Smink: Sandra

I brist på annat och för att de regnade så otroligt, så fick vi en impuls av att springa ut till bryggan vid skären och knäppa några foton. Vi fick ett trettiotal bilder på bara några minuter, och vissa blev ganska creepy! Creds till Sääsi som klarade av kölden!

Hemmajobbet

11:35:00 2013-06-13 Allmänt 0 Kommentar/er
Det var tänkt att jag skulle börja på med jobbet, som pappa har fixat åt mig för i sommar, i måndags, men det blev istället framskjutit till tisdag. Så då åkte jag med mamma till Jeppis för hon skulle handla och samtidigt fick jag lite smått och gott på köpet; stjärnhalsband från Seppos Guld och "No.5" små förvaringslådor från Erikinhalli.

I tisdags påbörjade jag fönsterenoveringen. Alla 17 fönster på huset ska slipas och målas om, samt fönsterramarna på huset. En del ska göras, men åtminstone har jag fått fixat tre stycken och grundmålat. Mycket jobb återstår, men jag har ju hela sommaren på mig som sagt.

Gymmet har varit en favorit i veckan också, a lovely place to be at. Och maten har varit lätt och god, bl.a. fruktsallad har jag ätit några dagar. Vi, Johannes och jag, ska ju ändå till Rhodos om knappa fyra dagar... ;)

Idag sticker jag till Vasa för att hälsa på Sääsi, får se va vi hittar på. Kanske det blir en trip till skären om vädret håller i sig. Vädergubbarna förväntar sig regn till på kvällen och imorgon, men vi får se vad vädergudarna har att komma med! Sen finns jag inte på hemmafronten förrän om 1,5 vecka, i och med att vi åker ner till Helsingfors på lördag.

Sex och sju dagar kvar

23:10:17 2013-06-09 Allmänt 0 Kommentar/er
Sex dagar kvar tills vi flyger ner till Helsingfors och sju dagar tills vi befinner oss på den varma och soliga ön Rhodos. Det väntas nämligen 30 grader värme i söder. Oj så härligt det ska bli att få åka ner dit igen. Det är ett år sen vi var dit senast, så vi får se om man träffar på våra "inkastarvänner" och servitörer.

Vasa all the Way

14:19:01 2013-06-09 Allmänt 0 Kommentar/er
I torsdags åkte jag tillbaka till Vasa, närmare bestämt skären, för att Sääsi och jag skulle fotografera, som jag nämnt. Nåväl Hesefood på "lilla stranden", glass till efterrätt och allmänt chill innan kvällen smög på och vi började på med fotandet. Efteråt kollade vi Pirates of the Caribbean, men vi båda var så slutkörda så vi fick helt enkelt pausa filmen och gå och lägga oss.

Sovmorgon på fredag, och inga morgon pics, för vi orkade inte stiga upp där vid fyra på morgonen. Fotandet fortsatte några timmar och innan vi åkte tillbaka så var det ytterligare allmänt chill. På kvällen var det kaffedejt vid Plogmans med Sääsi och Marko. Sen fick vi för oss att ta bändbussen till ABC på Hesemat. Hemfärd norrut vid midnatt.

Lördagen spenderades i Vasa ytterligare en gång, fast med Johannes denna gång. Lite shopping inför Rhodos hade vi ju tänkt, men i princip blev det inte riktigt så. Sääsi joinade oss på en kaffe vid Aschan och så gick vi en liten vända på stan innan det var dags att dra norrut igen. Fast först snabbkaffe vid Bigsis'.

Lördagkvällen gick åt till att träffa gamla bekanta, som man inte har sett på ett tag. Kvällen blev riktigt lyckad med super sällskap! Thanks guys!

"There are only two styles of portrait painting; the serious and the smirk."

19:52:00 2013-06-07 FOTO - Porträtt 0 Kommentar/er
Modell: Sandra | Hår&Smink: Sandra

Sääsi behövde lite nya profilbilder, så det var grunden till att jag drog till Vasa än en gång den här veckan. Därifrån eskalerade det till många andra foton. När vi slår våra kloka huvuden ihop så lyckas vi hyfsat bra, Sääsi!

Au Naturel

13:48:24 2013-06-07 FOTO - Porträtt 0 Kommentar/er
Som jag skrev i det tidigare inlägget så körde vi på au naturel samt några vattenbilder. Fotona blev super även idag, om jag får säga de själv. Det här gjorde vi bra Sääsi!

"The lake and the islet have become my landscape, my real world."

10:51:38 2013-06-07 FOTO - Porträtt 0 Kommentar/er
Modell: Sandra | Hår&Smink: Sandra

Sweet Sääsi befann sig i vattnet igårkväll och resultatet av fotona blev superb. Mycket creds till henne än en gång! Idag fortsätter några nya fotosessioner, naturell- och vattenfoton kör vi på, kanske några till beroende på vad vi hittar på.

Ha en bra fredag allihopa!

Photoshoot med S

00:01:27 2013-06-07 FOTO - Porträtt 0 Kommentar/er
Ikväll blev det att dra tillbaka till Sääsis villan för lite fotografering, och så skulle hon också ha nya profilpics till Facebook så vi körde lite fun stuff före med vatten, stenar, bikini och Sääsi. De blev riktigt bra! Thanks, girly girl!

#framtida #hipsters

13:24:05 2013-06-06 Allmänt 0 Kommentar/er
Tisdag och onsdag har varit urvalsprov-dagar, 30 av 95 sökande så kom sig till inträdesprovet. Klockan 10 i tisdags fick vi kort info och uppräkning av uppgifterna som skulle göras och genast fick vi skrida till verket.

Uppgift 1: intervju
Uppgift 2: foto (balans, disharmoni, ensam)
Uppgift 3: bildanalys
Uppgift 4: bildserie

Det roliga med uppgifterna var att vi hade i princip 1,5 dag på oss att göra dem, för de skulle va inlämnade klockan 14 på onsdag. När Soffan och jag fick veta de så kontaktade vi våra "hjälpredor" så vår fotouppgift skulle va kirrad! Hela tisdagen satt vi i Campus Allegro aulan och skrev bildanalysen, lunchade, skrattade, var på intervju och for sedan på kaffe med Tobias till Fredrikas.

Fotouppgiften tog jag tag i på kvällen då jag åkte till Vasa för att Sääsi skulle hjälpa mig med uppgiften. Nattfotografering blev det då alltså, halv 12 till halv tre. Evigt tacksam!

På onsdagsmorgonen klockan nio fick vi info om utbildningen. Sedan var det bara att ta itu med den sista uppgiften; bildserien, samt printa ut fotona till uppgift två. Fikade med två andra sökande, och lunchade med två svenskar. Sköna typer allihopa! Vi avrundade dagen klockan 14 och gick på stan en stund, fikade vid Fredrikas och umgicks med Tobias på slutrakan.

Last Stand

12:39:27 2013-06-05 FOTO - Porträtt 0 Kommentar/er
Modell: Sandra | Hår&Smink: Sandra

Jag är evigt tacksam till Sandra, som hjälpte mig med min fotouppgift till urvalsprovet. Det är inte lätt att stå ut med lite kläder, kyla, sena natten/tidiga morgonen, kyla och fotande. Mycket creds till henne som ställde upp!

Det blev en lång natt. Jag åkte dit 23:30, vi höll på till ca. 03:00 och jag var hemma vid fyra tiden. Det var döden att stiga upp ur sängen imorse för att köra iväg till Jeppis för dag två på urvalsprov.

Queens of the Bongo-Bong!

00:34:00 2013-06-03 Allmänt 0 Kommentar/er
Chaffiskväll och spurten till Södra Vallgrund i ösregnet... Från ett helt okej väder i Jeppis till ett ösregnigt Vasa samt ett kommande åskväder.

Jag kom till Sääsis villa lite över 11 igårkväll och då började festen för två. Chit chat, vin, åskväder, lonkku, obliga. cambilder, filmer - och mycket skratt. Kvällen kan sammanfattas på de viset!

Söndagen tillbringades ute på verandan med trevligt sällskap och perfekt väder. Solsken, varmt och vindbrisar. Vi packade ihop och åkte tillbaka vid halv fyra tiden. Jag körde till Bigsis för att fräscha upp mig inför examenskaffe på kvällen, men innan de så blev det snabb kvalitétstid hos Sääsi med kaffe.

Första sommarlovsveckan

23:52:00 2013-06-02 Allmänt 0 Kommentar/er
Jeez, händelserik vecka; första riktiga sommarlovsveckan. Jag har varit "hemma" i princip två dagar och resten av tiden har jag spenderat i Vasa.

I onsdags åkte jag hem en sväng och då blev det lite sol, biltvätt, att packa upp grejer. Mot kvällskvisten så drog jag till Johannes på kaffe och så tog vi itu med hans garderob och rensade bort x antal klädesplagg.

Tidig väckning på torsdagsmorgonen då Johannes och jag skulle dra till Jeppis och checka läget. Några snabba ärenden innan vi lunchade på Subway och köpte något gott vid Fredrikas. Efteråt skulle han tillbaka till skolan och då stannade jag en stund vid torget då deras klass var där och skulle "köpa glass" eller nått gott.

Torsdagen fortsatte med att jag körde tillbaka till Vasa för att hämta loppisgrejer och efteråt blev det stadsrunda med Sääsi. Snabbkaffe hos Sääsi på kvällen blev det igen, innan jag drog till M och kollade film.

Fredagen var sova-ganska-länge-dagen. När jag vaknade så förflyttade jag mig från sängen till soffan och tittade på Desperate Housewives någon timme innan jag for in till stan och hämtade loppispengar, åkte och handlade studentrosor och styrde kosan mot "Båskan". Sääsi gjorde min dröm verklig - (Jag drömde för någon vecka sen att jag hade färgat luggen blond) - och fixade blonda slingor åt mej samt klippte till rufset.
Kvällen fortskred med att vi åkte till ABC och handlade och senare började på med vårt Pirates of the Caribbean-marathon. Vi kom genom två stycken och då klockan var cirka halv fyra tog jag mitt pick och pack och körde hemåt.

Med några timmarssömn natten till lördagen så steg jag upp lite före åtta på morgonen, i och med att jag hade en studentdimisson att anlända till klockan nio. Jag och Johannes hann precis och den var helt bra, men dom där eviga talen är inget som sätts på topp fem-listan. Väl hemma igen så hade mina EFÖ-bilder från ifolor anlänt så jag började att scrappa ihop dem i ett album. Minnen minnen.

Kvällen till ära så var jag chaufför för några vänner till Jeppis, och strax då jobbet var avklarat så tog jag riktningen mot Södra Vallgrund...

"Rule with the iron hand"